Ahad, 14 Julai 2013

RaMaDHaN oH RaMaDhAn......

assalamualaikum guys n girls!!
alhamdulillah ramadhan kembali lagi bulan yg penuh keberkatan.....sperti tahun yg sebelumnya aku bepuasa di rumah bersama family yg tercinta alhamdulillah....pernah gak lah sekali aku puasa jauh dari family tu pun waktu ak duk metrik tu pun 3 tahun lepas......syok wook!! bepuasa jauh dengan famly kononnya berpuasa di perantauan malam2 dengar lagu raya sambil terkenang org yg jauh! wah gitulah.....ok lah panjang plak aku merepek ni.....sebenarnya entry tuk kali ni aku nak crita sal bulan RAMADHAN......keistimewaan pada bulan ramadhan ini ialah menurut:-

Qur’an Surah Al-Baqarah ayat 185, yang artinya “(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). karena itu, Barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, Maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan Barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur” (QS. Al-Baqarah: 185).



bagi manusia biasa seperti aku pastinya bnyak dugaan yg perlu di tempuh di bulan ramadhan ini tapi kalau kita cekal dan kuat iman kita isya Allah pasti kita dapt menempuh semua dugaan kita di bulan yg penuh barakah ini.....apa yang penting kerja sama!!! ok mengarut -.-'' apa yang penting kesabaran perlu ada dalam diri kita....maklumlah kan time2 macam nilah kesabaran kita diuji......
sebab orang-orang yang berpuasa harus banyak menahan diri dari hal-hal yang dilarang seperti makan, minum, dan lainnya. Oleh karena itu, sebagian ulama mengartikan "sabar" dalam beberapa ayat Al-Qur'an dengan puasa, mengingat  pahala puasa setara dengan pahala sabar. Allah berfirman:


"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas." (Az-Zumar: 10).
Dalam suatu hadits Qudsi disebutkan:
والصيام لى وأنا أجزي به
"Dan puasa adalah untuk–Ku dan Aku sendirilah yang akan membalasnya." (HR Bukhari).
Dalam hadits tersebut Allah tidak menyebutkan kadar pahala orang yang berpuasa. Ini sesuai dengan apa yang disebut dalam surat Az-Zumar ayat yang telah disebutkan.

oklah ini saja tuk entry kali ini assalamualaikum dan selamat menjalani ibadat puasa....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan